Monday 3 February 2014

Ya saya.



Assalamualaikum wbt.

Hari kedua.
Semester II 2013/2014.
Alhamdulillah 'ala kulli hal.
Sungguh Dia sebaik baik perancang.

Berhenti sejenak memandang silam.
Jauh benar masa lalu.
Tidak di sangka.

Entah boleh entahkan tidak.
Penatnya kaki berlari berjalan,
pernah juga merangkak jatuh lesu.
Tiada tangan lain yang memberi bantuan,
hanyalah Allah penguasa segala sesuatu.

Pelajar tahun kedua di IIUM.
Terasa berat sekali jolokan kecil ini.
Mampukah diri memikul amanah ini?
Akan ku usahakan!

Banyak yang hendak aku bicarakan,
namun sering kisah terlekat di kerongkong.
Payah benar meluahkan kerana tidak pasti,
manakah yang harus ku dahulukan.
Dan akhirnya hilang tanpa tinta.

Mampukah hasrat tertunai?
Sukar untuk ku pastikan.

Dan aku, masih lemah.
Mungkin terlalu memandang yang lain?
Atau mungkin aku yg mengecilkan diri,
di hadapan barisan mereka yang digeruni?

Mungkin aku yang tidak mahu berganjak,
Malas, lantas leka untuk mula mengejar.
Mungkin kerana asyik menyeka sela tangis,
Melindungi, bimbang melepaskan semalam,
Khilaf aku, ya aku, menggores tragis.

Tabahkanlah hati, ya Rabb.
Sungguh hanya Kau yang memahami.

CL.


No comments:

Post a Comment